11 weken gehad - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Joke Kemna - WaarBenJij.nu 11 weken gehad - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Joke Kemna - WaarBenJij.nu

11 weken gehad

Door: Joke Kemna

Blijf op de hoogte en volg Joke

04 Mei 2014 | Curaçao, Willemstad

Lieve allemaal,

Na menig aansporingen van velen dan ein-de-lijk een nieuwe blog. Ja sorry, niet mijn sterkste punt. Maar goed. Hoe is het hier nu???
Ik heb veel meegemaakt de afgelopen drie maanden, ja het zijn al drie maanden dat ik nu hier verblijf. Ondertussen 2 huizen meegemaakt en 4 auto’s, and still counting (denk ik).

Het gaat goed met mij, ik zit nu in de laatste 3 weken van mijn stage Interne Geneeskunde, welke soms flink aanpoten is. Hierna 1 weekje vrij, waarin een bruiloft van vrienden plaatsvind, waar ik helaas niet bij kan zijn, dat vind ik echt heel jammer, maar een week vrij zal me wel goed doen.

Alhoewel, over vrije dagen gesproken, hier hebben ze bij elke aangelegenheid wel een vrije dag. Ik heb 30 april koningsdag, 1 mei dag van de arbeid, daarvoor carnaval in februari 2 extra dagen vrij en natuurlijk pasen wat goede vrijdag en 2e paasdag met zich meebracht. Ach na al die overuren, kan ik wel wat vrije dagen hebben.

Af en toe hebben jullie misschien al wat foto’s gezien, ik kan zeggen dat ik nog enkele heb, maar ik ben nu niet een persoon die bij elke aangelegenheid een fototoestel meeneemt, laat staan dan herinner dat ik er een mee heb, en dan ook nog me ertoe zetten een plaatje op de gevoelige plaat te leggen, dat schiet er soms eventjes bij in. Ik verzamel dan ook graag foto’s van anderen die ik dan vervolgens op mijn eigen harde schijf zet :), copyright is bij deze mij niet zeer dankbaar :P.

Qua stranden: ik ben op grote knip, kleine knip (echt heel erg leuk!), playa lagun, porte marie, lions dive, marie pompoen en mambo beach geweest oja en zanzibar en het verlengde zest (serieus, wat is dit voor naam!!!) strand ook nog gezien. Maar er zijn nog talloze andere, dus ik ben nog niet uitgekeken. De mooiste vond ik tot nu toe kleine knip, een kleine baai met heel helder water, met rotsachtige formaties onder water en erg mooie vissen (waar ik nog wel ergens een filmpje van heb!).

Qua uitgaan: anderen gaan uberhaupt meer dan ik, maar volgens mij ben ik niet zo vaak uitgegaan als hier. Afgelopen week was een klein festival latin village, waar er latin house, latin techno en salsa/latin werd gedraaid. Opkomst was helaas beetje klein en latin was het ook niet echt (oftewel house en techno en latin), behalve latin niet helemaal mijn stijl, maar toch gezellige tijd gehad met mijn huisgenootje. Verder ben ik nog bij springbreak geweest, ja inderdaad springbreak, maar gelukkig niet zoals in de films, was het gewoon een relaxte sfeer met goede dj’s en de hele dag strand en muziek. In de avond nog even alleen in de zee gezwommen met de rest op het strand, nee ik was niet dronken. Maar velen komen hier wel om alleen te drinken. Sterke drank en drugs is hier een gewone zaak. Ik moet zeggen, als je mensen in het ziekenhuis ziet die moeten dialyseren vanwege slechte coke, dan denk je wel anders over drugs. Het lijkt wel meer gebruik hier, terwijl het hier volledig strafbaar is, iets wat ik moeilijk kan bevatten.

Qua stage: Poeh wat was dat pittig in het begin. Je krijgt gelijk te horen wat je wel en niet goed doet (vooral dat laatste) en je wordt ook in het diepe gegooid met rond de 20 patienten waar allemaal onderzoeken voor moeten worden gepland en ontslagen die moeten worden geregeld (natuurlijk met een specialist en arts-assistent en af en toe een co-assistent) maar dat was pittig. (alhoewel de eerste 2 weken nefrologie enigszins rustiger was, maar wel met een baas die doorvroeg totdat je het niet meer wist). Ik heb tot nu toe geleerd zeker van je zaak te moeten zijn als je dingen overdraagt, zoals, de buik was pijnlijk, of toch niet?? Dat kan niet, zeker zijn, ja of nee, een beetje kan niet. Dat maakt je wel zekerder als je dit vaak genoeg doet.

Nou voor nu wel weer genoeg tekst, ik heb nog veel te vertellen, maar dat komt hopelijk snel (of niet :P).

Oja ik ben nog een beetje bijgekleurd ook! (naast het verbranden dan, he). Maar als je elke dag in het ziekenhuis werkt, dan denk ik dat tegen de tijd dat ik naar huis kom, iedereen van de nederlandse zomerzon heeft kunnen genieten en nog steeds bruiner is dan ik. Dus reken maar niet op een kleurtje van mij :).

Iedereen super bedankt voor de groetjes, je medeleven, de incidentele skype en facetime gesprekken, mailtjes/berichtjes; dat waardeer ik enorm!

Veel liefs, tur kos bon
Pasa bonochi, Joke

• 05 Mei 2014 - 07:08

Fam. De Moei:

Hallo Joke,

Leuk om op maandagmorgen een enthousiast bericht van je te lezen! Er is heel veel gebeurd bij jou en wat maak je interessante dingen mee. Natuurlijk gaat het om je stage. maar een paar maanden in het buitenland geeft je een echt bereisd gevoel. Veel succes met de laatste 3 weken van je stage.

Groeten,
    Hans de Moei en familie

• 05 Mei 2014 - 08:58

Annemarie De Kok-Kemna:

Daag Jóke,
    eindelijk dan..weer een gezellig groot bericht. Heerlijk om te vernemen hòe het met je gaat. Super dat je zo véél leert. Fijn die directheid, toch(?), nu je eraan gewend bent!? Tevens veel inkijkjes en mee-beleven van het leven op Curacao. Top.... hoop over een aantal weken je weer in.. de eggie.. te ontmoeten en alle foto's en reisverslag 'face to face' te beleven. Joke, nog heel veel succes, en tot ziens.
    Daag.Annemarie.

• 05 Mei 2014 - 10:57

Sylvia Ramaker:

Jokie!!!
    Leuk verhaal, lekker bezig, houden zo!! :D
    Dikke kus! Syl

• 05 Mei 2014 - 11:25

Marga:

Dag lieve Joke
    Het is erg mooi om dit allemaal te lezen....Toi toi toi.
    pakkerd van Mams

• 05 Mei 2014 - 19:02

Henriette:

Eindelijk een verhaal! Leuk!

• 06 Mei 2014 - 10:50

Cas:

Joke wat fijn om dit verslag van jou te lezen.
    Ik was je bijna 'vergeten' maar heb wel aan je gedacht.
    Het klinkt alsof je een goede leerervaring rijker bent; goed gedaan.
    Sterkte met de laatste weken en afscheid nemen en tot ziens in Nederland***Cas

• 06 Mei 2014 - 13:08

Jirsca:

Hey Joke, wat een leuk verhaal! En genieten van de vrije dagen hoor, je hebt ze zeker verdiend! Wel fijn dat je zo veel leert daar, maar inderdaad lastig om eens goed in het diepe gegooid te worden, om daarna nog even lekker kritiek te mogen incasseren. De stranden klinken prachtig en foto's worden inderdaad gewaardeerd! Groetjes! xx Jirsca

• 06 Mei 2014 - 18:58

Rudy:

4 auto's en 2 huizen en still going strong,
    heb je gemist op 6 mei
    succes en ga door waar je goed in bent
    Rudy

• 07 Mei 2014 - 14:41

Jaap:

Leuk om te lezen Joke :)

• 14 Mei 2014 - 15:37

David Otten:

Hallo Joke,

Leuk om over je ervaringen te lezen! Klinkt heel gaaf.
    Blogs lezen zijn niet mijn sterkste punt, dus zo'n A4tje in de paar maanden is voor mij prima :)

Groetjes,
    David

• 18 Mei 2014 - 22:45

Annette:

Hoi Joke! Leuk om weer wat van je verhalen te horen! Geniet ervan!! :) Liefs Annette

• 24 Mei 2014 - 23:23

Ank:

Ha Joke,

Leuk om te lezen, wat een ervaring!

We denken aan je hoor meissie. Ver weg maar toch ook heel dichtbij...

Grts
    Joël en Ank

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Joke

Curaçao - 6 februari zit ik op het mooie eiland in de Cariben: Curaçao. Hier ga ik stage lopen, mijn laatste stage, in het ziekenhuis, Sint Elisabeth Hospitaal. Om jullie op de hoogte te houden, een blog! Mukono - 28 juli is het zover, dan vertrek ik naar Mukono, Oeganda! Ik vind het wel spannend, maar superleuk. Het lijkt me geweldig om voor die kinderen er te zijn, en zeker ook om ze gewoon praktisch te helpen met bouwen, wassen, koken, lesgeven en wat al niet nog meer! Ik heb ook al een sponsoractie bedacht, namelijk een week lang geen warm water gebruiken omdat water in Oeganda (en eigenlijk veel landen in Afrika) heel schaars is, en zeker warm water! Zo sta ik zelf eens stil bij de luxe die we hier in Nederland hebben.

Actief sinds 12 April 2011