Drukte, gekte en liefde, maar ook wel wat gemis. - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Joke Kemna - WaarBenJij.nu Drukte, gekte en liefde, maar ook wel wat gemis. - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Joke Kemna - WaarBenJij.nu

Drukte, gekte en liefde, maar ook wel wat gemis.

Door: Jokekemna

Blijf op de hoogte en volg Joke

22 Augustus 2011 | Nederland, Groningen

Hoi allemaal,

Heel veel lieve groetjes en knuffels van mij. Ik moet zeggen het is wel echt anders.
Een aantal dagen geleden zijn de andere ‘muzungu’s’ vertrokken. Toen hebben de kinderen en soms nog steeds gevraagd: ‘did the other muzungu’s left you?’ Eentje dacht zelfs, dat ze me vergeten waren of expres in de steek hadden gelaten. Wel grappig. Vandaag kwam ik Willy, de bouwvakker tegen. Hij keek zijn ogen uit: ‘huuuh? Are you back?’ en ook nog ‘do you know me?’. Hij dacht dat ik ook was weggegaan. Was wel grappig. Toen zei hij nog: you love Uganda? Echt heel leuk om te zien. Hij was er erg verbaasd over.

Echt waar, ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. We hebben een ongelooflijke safari gehad voor 2 daagjes. Ook nog 1 warme douche meegemaakt. Al wel eerdere uit een waterzak (door het zonlicht opgewarmd) wat echt heerlijk is, maar voor maar 4 minuten of zo. Ondertussen maak ik me steeds minder druk om hygiëne. De was laat je een nacht weken, en als het dan niet lekker ruikt, tja… kan je hier weinig aan doen. Nog een keer wassen scheelt niet. Eten van de vloer. Eten deel je met de kindjes. Overal is snot en je wordt toch wel weer smerig. Ik moet serieus nadenken over, welke broek ga ik aandoen… een schone is niet handig. Zoals vandaag: schone aangedaan, ga je papier machee met de oudste kinderen doen. Zo tot 13 jaar. Nou die kinderen kunnen er ook een zooi van maken hoor. Vonden het wel echt heel leuk.

Vanochtend eens vroeg opgestaan. Om 6.15u ging mijn wekker. Tjonge, dat is vermoeiend. Was de hele dag half gebroken, 20 minuten in de middag op bed gelegen en nu (is het alweer donker, dat is om 19u al zo, zo’n beetje) en ga denk ik vroeg naar bed. Maar ja voor 21u is ook weer zo raar… . Ik ging om 6.45u de kindjes helpen verschonen en wassen en aankleden. En dat op een lege maag, ik denk dat dat ook niet erg bevorderlijk was. Om 8u eten we porridge (pap) en om 13u warm eten, vaak rijst en ’s avonds om 18u weer rijst. Ik was blij met het verschil van het brood, maar ondertussen wordt je hier ook wel weer gek van. Eet nu nog even de bij elkaar verzamelde pringels en chocola (helaas al op) weer op. Dat is zo’n beetje het meest ‘westerse’ wat je kan krijgen. Ben ik erg blij mee geweest!

Ik schrijf wel heel veel maar nu meer dan in de 3 weken, toen had je het ook gewoon heel leuk met de groep (ik mis jullie wel hoor!). Het was dus een hele leuke groep.

Tja, wat voor vragen hebben jullie nog meer. De kindjes zijn heeeel leuk en lief. Wel is het heel vermoeiend. Ik zou het zelf ook wel leuk vinden om echt wat te leren. Maar tegelijkertijd merk je bijv. met het herhalen van het zingen van liedjes, dat ze ze leren (babies). Dat de oudere kinderen je een beetje als voorbeeld zien (dit is ook een stille hoop ;) ). En dat de kindjes van gemiddelde leeftijd, tja wat leer je die. Samen spelen? Samen delen? Niet ruzie maken? Dat is zo’n beetje de algemene gang van zaken.

Piet en Pita hebben ondertussen minder last van hun rug. En met de kleintjes die nog niet zo lang hier zijn gaat het ook wel goed.

Edwin komt naar mij toe (kindje van 6 ofzo) en die vraagt: does your mom know that you’re here? Did she allow you to come here?’ Dit soort vragen kun je verwachten hier. Ook dat ze de hele tijd vragen: ‘where are you going’ en dan je hand pakken en mee willen lopen. Erik mijn groepsleider zei ook nog, dat zegt ook wel dat de kinderen graag aandacht willen. En dat denk ik toch wel echt. Niet dat ze hier gebrek eraan lijden, maar wel dat ze het heel erg fijn vinden.

Heel leuk weer om de reacties te lezen hoor. Bemoedigt me echt. Ik heb ondertussen wel zoiets van, oooh ik wil graag jullie allemaal weer zien. Maar tegelijkertijd vind ik de kindje hier zo leuk en wil ik hun graag heel veel liefde geven! Je merkt echt dat ze het leuk vinden. Een meisje van 15 kon een kindje maar niet aan het lachen maken. Toen zat hij heel even bij mij op schoot en deed ik even zo’n klein geluidje en knuffelen, en toen ging het gelijk lachen. In nederland is iedereen zo lief al eigenlijk vanaf kleins af aan, maar hier in Uganda is dat soms echt veel minder. Eigenlijk over het algemeen. Maar goed, ze moeten hier ook zo snel op worden gevoed en voor zichzelf zorgen. Toch zijn er wel aunties, en eigenlijk best wel veel, die ook wel echt liefde geven aan de kinderen hoor. Maar toch is er ook wel weinig tijd soms voor, omdat er gewoon zo veel kinderen zijn.

Als jullie nog ideeen hebben wat ik met de kinderen zou kunnen doen, zijn die welkom! Ik zou eventueel met de ‘toddlers’ peuters, van 1-3 jaar ofzo, wat zelf dingetjes kunnen doen. Maar echt praten kunnen ze nog niet. En of ik er echt tijd voor heb… Je zit zo snel vol. Als je denkt, mmmm heerlijk, even pauze. Blijkt dit hoogstens een half uurtje te zijn. Je werkt snel van 8 tot 20u met zo’n beetje 1 uur op jezelf. Maar goed, dat zoek je dan ook zelf op .

Wat zal ik nog zeggen. Gister mijn afrikaanse jurk aangehad. Oja en ik had mijn haar gevlochten, mega lang. Foto kan je op de andere site zien. Maar omdat het zo erg jeukte heb ik het (na 11uur zitten om het erin te doen) binnen een week eruit gehaald . Haha, naja, misschien dat ik het nog ‘swahili’ ga doen, jaja . Dat is gewoon invlechten .

Oja, wat ze hier zeggen: ‘ my leg is paining’ dan moet je ze optillen En ‘ you carry me’. En wat dus heel erg in de taal is ingebakken, geen vraagvormen maar alleen beveel vormen. Ik vind het dus al heel bijzonder als iemand, may/can gebruikt. Can I use that pencil? bijv. Maar ook leren hen: ‘ please’ te zeggen. Ik hoop dat die dingetjes ze echt bijblijven.

Al met al ben ik er wel achter dat kleuterjuffrouw en ook crecheleidster, niets voor mij is. Toch kinderarts of iets in die trand, lijkt me wel heel erg leuk.

Oja, erg leuk voor de groep om te weten. Ze zijn jullie nog niet vergeten, en zeker niet het liedje: you are so great. Wordt veel gezongen, vnaaf werd het luidkeels onder het eten gezongen (vooral de 3e en 4e regel zijn hilarisch, niemand weet echt wat er wordt gezegd ).

Nou veel liefs. De tijd gaat hier eigenlijk helemaal niet zo snel, omdat je dagen zo gevuld zijn. Toch is het alweer de 22e augustus. Dat is dan wel zo. Maar goed.

Xx Joke

  • 22 Augustus 2011 - 17:13

    Maaike:

    Joke, mijn nieuwe held. Geweldig om te lezen wat je allemaal met die kids doet. Vind het helemaal geweldig!

    Ideeën met de kids... Mmm even in mijn leraarverleden duiken ;-) Hangt natuurlijk wel af van de leeftijd, maar bv. estafettes doen, kijkdozen maken, speurtochten, liedjes ("if you're happy and you know it clap you're hands" is vaak populair haha). Heb er alle vertrouwen in dat de kindjes het wel naar hun zin hebben met je!

    Zodra je terug bent wil ik natuurlijk zelf alle verhalen van je horen! En vergeet niet de foto's te maken he... xx

  • 22 Augustus 2011 - 17:53

    David:

    Wat een gezelligheid daar, geniet van de laatste periode. Groetjes

  • 22 Augustus 2011 - 18:05

    Sylvia:

    Hai Jokie!
    Wat leuk weer om je verhaal te lezen! Ik zie ook al helemaal voor me hoe jij als enige wel dat kindje aan het lachen krijgt! :D Wat een beleving toch...! Kijk je al uit naar de dag dat je weer naar huis gaat? Of wil je er het liefst nog zo laaaaaaaaaaang mogelijk blijven?? Nou, ik kijk wel weer uit naar de dag dat je terug komt!!! Wat zijn we dan opeens ver weg van elkaar he?! Ik vind het echt klasse van je, wat je daar allemaal vrijwillig meemaakt. Het klinkt heel cliche, maar: respect! Nog een hele fijne tijd daar en ik kijk ernaar uit je weer te zieieieieien!!! Hele dikke kus en knuffel!

  • 22 Augustus 2011 - 18:13

    Daan:

    Hey Joke,

    Leuke dingen maak je allemaal mee! Ik heb nog wel een idee om met de kinderen te doen: boekjes voorlezen, vingerverven (met hun handjes in de verf vinden ze geweldig), enz. Ik weet niet watvoor materialen je ter beschikking hebt, maar iets creatiefs is altijd leuk. :)

    Veel plezier nog!

    Groetjes,

    Daan

  • 22 Augustus 2011 - 19:03

    Johanneke:

    Joke!

    Vet mooi om zo op de hoogte te blijven!

    Spelletjes.. euh.. in de gymzaal doe ik veel, maar weet niet of ik dat 1,2,3 kan uitleggen.

    Kennis maken: iedereen staat in kring: kindje 1 roept zijn naam en doet een beweging (vb. knieheffen, streksprong, rondje draaien, zitten, mag alles zijn), vervolgens hele groep roept zijn naam en doet die beweging. Daarna kindje 2 hetzelfde, en vervolgens de groep is naam kindje 1, beweging kindje 1, naam kindje 2, beweging kindje 2. Kindje 3 roept naam, dan beweging etc. etc (max met 10 kinderen, anders duurt het heeeeel lang:P)

    Handen knijpen: zittend in kring, handen vast. 2 begeleiders tegen over elkaar (tussen de begeleiders evenveel kinderen) -> eerst kneepje gewoon doorgeven. Daarna geeft 1 begeleider kneepje met beide handen, dan kijken welke kant het kneepje het snelst kan doorgeven naar andere begeleider.

    Nouja hoop dat je het snapt! Echter twijfel ik niet aan je creativiteit en komt het vast wel goed. Succes! Veel plezier, geniet! En Gods zegen!
    Ik spreek je wel weer op een N.S.G.-borrel;-)

  • 22 Augustus 2011 - 19:43

    Lubet:

    Hej! Leuk om te lezen! Nog heel veel plezier en succes daar! x lubet

  • 22 Augustus 2011 - 19:45

    Sijbren:

    Hey Joke,

    Supercool, ik kan niet anders zeggen!

    Chichiwa vinden ze altijd wel vet (ik weet niet of je dat kent). Daarnaast kun je met een strandbal overspelen of schipper mag ik overvaren. Met de bal in ee nkring en dan de bal zo snel mogelijk doorgeven. Knutselwerkjes en ga zo maar door.

    Gods zegen en tot snel.

    Sijbren

  • 22 Augustus 2011 - 19:58

    Inge:

    Joke, echt leuk om weer wat te lezen!
    Je moet echt extra hard genieten van de kids want je gaat ze echt heel erg missen! Ik zit stiekem nog steeds met mn hoofd in Oeganda, maar ondertussen gaat het leventje hier door..echt gek hoor.
    Haha, wat leuk om te horen dat ze ons liedje nog goed kennen,tof!
    Oh en hoe gaat het met de Pangolin?? Ik heb thuis direct gegoogeld..en iek! Het is echt een naar beest,haha.
    Hee, geniet er nog lekker van en geef alle kids een heeeeeele dikke knuffel van me ;)

    Liefs, Inge

  • 22 Augustus 2011 - 20:08

    Sanne:

    Hee Joke!
    Super leuk om wat van je te horen! Zo te lezen werk je nu ook echt met de kinderen, super leuk! Ik zou echt zo graag weer terug willen! Ik mis het echt!
    Fijn om te horen dat het beter gaat met de rug van Piet en Pita!
    Geniet van alles want deze 2 weken zullen voorbij vliegen!
    Xxxx

  • 22 Augustus 2011 - 20:53

    Lieve:

    Aunti Joke!!!

    Aah wat leuk om een blog van je te lezen. Heb veel aan je gedacht hoor. Hoe zou je het nu hebben, wat krijg je als ontbijt, hoe is het met de kindjes?
    Fijn dat je het naar je zin hebt. Ik hoop dat je echt nog een toffe tijd hebt en straks moe, maar voldaan weer het vliegtuig instapt.

    Je schrijft dat de dagen niet zo snel gaan, omdat ze zo gevuld zijn. Maar zou de tijd daardoor niet juist sneller moeten gaan..?

    Oh en wat leuk dat ze het liedje 'you are so great' nog kennen. Ik wist dat het een kraker zou worden :D

    Lieve lieve lieve Joke, geniet nog, ik hoop nog meer van je te lezen.
    Veel liefs vanuit Nederland (gek om te zeggen!) en geef ALLE kindjes een knuffel van me, haha.
    xxx Lieve

  • 22 Augustus 2011 - 22:20

    Cas:

    10 green bottles, hanging on the wall"
    vond ik altijd een leuke om te zingen
    misschien een goede rekenles voor de kleinen en lekker zingen.
    zorg goed voor je zelf, dan kan je goed voor de ander zorgen.
    goede afronding van zaken en heelhuids thuis komen, lieve joke.
    groeten***cas

  • 23 Augustus 2011 - 06:34

    Esther En Viola:

    Hoi Joke,
    Leuk om te lezen dat het goed gaat. Je bent in een heel andere wereld gestapt. Fijn voor je te ontdekken dat je studiekeuze de juiste is geweest. Maarreh, wij dachten dat je ging helpen om huizen te bouwen? Of hebben wij dat verkeerd begrepen? Geniet nog van de laatste periode en tot spoedig ziens in Nederland. Dan horen we vast meer over je belevenissen! Groetjes, Esther en Viola

  • 23 Augustus 2011 - 07:02

    Gerwin:

    Je bent lekker bezig daar Joke. Petje af, ik doe het je niet na.
    En voor mij is het ongelooflijk dat de tijd zo snel gaat dat je nu al weer aan je 'eigen' gedeelte toe bent.
    Tsja, en ideeen voor de kinderen, uh...: verstoppertje, tikkertje, annemariakoekoek, handjeklap, vader en moedertje, politie en boefje....
    Tsja, niet echt mijn vakgebied, en als ze lastig zijn (die van rond de zes jaar), laat ze paperclips tellen ofzo ;-)
    Veel succes met de laatste loodjes.

  • 23 Augustus 2011 - 07:12

    Geanne:

    Hoi Joke,
    Leuk om je verhalen te lezen! Veel plezier en zegen nog de komende tijd!

    Groetjes!

  • 23 Augustus 2011 - 09:04

    Anne-Wies:

    JOKEEEEEE:D

    VETVETVET, wat doe jij coole dingen!
    Ik wil al je verhalen horen! Wanneer kom je terug?? Ik ben net terug uit Italie en Barcelona, was ook erg bijzonder!
    Spreek je snel!?

    Liefss

  • 23 Augustus 2011 - 14:51

    Hans En Denise:

    Hallo Joke! Wat een geweldige dingen doe je voor die kinderen! Ze zullen wel heel blij zijn met al de liefde die je ze geeft. Best wel vermoeiend voor je en dan kun je ook nog niet eens eten wat je eigenlijk zou willen. Groeten uit Tiel.

  • 24 Augustus 2011 - 07:46

    Marleen:

    Ha Joke!!

    Wat superleuk om een bericht van je te lezen! Oh.. klinkt een beetje afgezaagd: maar geniet er van hoor! Je gaat het echt zo missen als je weer in Nederland bent. Het is zo gek, het is heerlijk om weer iedereen te zien en te genieten van de luxe hier. Maar tegelijkertijd ook zo dubbel, omdat je weet dat er op de evenaar zulke schatjes wonen:)
    Leuk om te lezen dat ze ons lied nog steeds zingen! Ik wens je heel veel succes met alles en geef de kids een dikke knuffel (kan natuurlijk nooit, maar laat we in die waan;)

    Liefs,
    Marleen

  • 24 Augustus 2011 - 11:47

    Nathalie:

    Hey Joke,

    super vet om te horen wat je daar allemaal doet! Volgens mij ben jij echt goed bezig daar en ben je echt geweldig met die kinderen! Terwijl ik las over hoe je de kindjes probeert beleefder te spreken, zag ik het al helemaal voor me. Haha echt wat voor jou. :)

    Heb er zin in om je weer te zien en alle verhalen te horen. Daar mogen we wel een paar dagen voor uittrekken denk ik.

    Xxx

  • 26 Augustus 2011 - 07:42

    Sijb:

    Supersuper!

  • 26 Augustus 2011 - 08:03

    Lisanne:

    Hoi Joke!

    Wat leuk om te lezen! Echt gek om nu thuis te zijn en te weten dat jij daar nog bent met al die kindertjes.. Ik ben jaloers op je hoor, je gaat die kindjes echt missen ;)

    Ook leuk om te lezen dat ze ons nog niet zijn vergeten en dat ze het liedje nog zingen!

    Nou, heel veel plezier nog en geniet ervan (over een weekje ga je zeker al weer naar huis?) !

    Liefs Lisanne

  • 27 Augustus 2011 - 04:20

    Lia Hoitingh:

    Hoi Joke!
    Het begint alweer op te schieten....
    Wat een mooi verslag en goed te zien hoe je met de kinderen optrekt!
    Klasse hoor!!
    Nog een goede laatste tijd daar en goeie reis terug!!
    Groetjes, Lia

  • 27 Augustus 2011 - 21:33

    Joel&Ank:

    Hoi Joke,

    Bedankt voor je update, leuk om te lezen weer! Nog even volhouden -voor je het weet is het weer voorbij- en genieten. De kids zijn je echt dankbaar, mooi zeg.

    Veel liefs en grtzzz!

  • 30 Augustus 2011 - 19:19

    Marga:

    hallo Joke
    Nog maar 6 dagen en dan ben je weer in Nederland (hopelijk).
    Hier in Zutphen alles goed, alleen nog wel veel regen.....
    Zo te vernemen heb je het nog goed naar de zin. En nu nog even dat dansje repeteren!!! veel succes en plezier ermee hoor.

  • 31 Augustus 2011 - 09:58

    Elianne:

    Ha Afrikaantje!
    How are you? Wow meid voor jou zit het er nu ook al bijna op. Nou ik kan je verzekeren je gaat het leventje missen als je weer hier bent. Wat een super mooi leven daar!
    Maar wat leuk dat de kinderen het liedje nog kennen. Wat zijn nu je bezigheden daar? Nog veel van het terrein af geweest?
    Ohja nog even een vraagje, als jij aunti Hilda nog ziet, de schooljuffrouw. Zou je haar dan de groetjes van me willen doen en eventueel een foto van haar willen maken, voor in mijn plakboek:D.
    Meid, voor als ik je niet meer spreek, een goede terugreis. 1 meevaller voor je, als je weer een overstap hebt in Ethiopie, er gaat daar een wereld voor je open, er blijk dus ook een nieuw gedeelte te zijn, daar zaten wij op de terugweg. Dus daar zal je, je niet snel vervelen.
    Als je terug bent moet je maar even je adres mailen dan kan ik je kaartje opsturen.
    Meid, geniet nog extra hard van je laatste daagjes!
    Liefs X

  • 02 September 2011 - 18:21

    Cas:

    voor als je dit nog leest
    mooie afronding met de groep
    hele goede reis en behouden vaart
    ik zie je verhalen tegemoet in de spotlight

  • 03 September 2011 - 11:41

    Lieve:

    Joke ik mis je! Ik hoop dat je het geweldig hebt daar, je bent al bijna terug!

    Goede reis, en veel liefs uit Breda xxx

  • 03 September 2011 - 18:38

    Matroosje:

    Hey Jokie!

    Wat leuk om weer een blog te lezen, ben wel een beetje jaloers hoor ;) Maar echt super dat je dit allemaal doet! Ik zie net als Sylvia alles ook al helemaal voor me en weet zeker dat die kinderen je heeeeel leuk vinden! Nog heeeeeeeeeel eventjes, morgen begint je reis terug denk ik? Geniet nog even :) Ik heb net ook de foto's op de andere site gezien, echt super mooie en leuke foto's joh, wauw! Ik hoop je snel weer te zien, dan kan ik in real life ook nog alle verhalen horen! Ik zal zo even mijn ouders vertellen over dit blog en over de foto's. Dat hebben ze nog niet gezien en vinden ze erg leuk! Fijne reis! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joke

Curaçao - 6 februari zit ik op het mooie eiland in de Cariben: Curaçao. Hier ga ik stage lopen, mijn laatste stage, in het ziekenhuis, Sint Elisabeth Hospitaal. Om jullie op de hoogte te houden, een blog! Mukono - 28 juli is het zover, dan vertrek ik naar Mukono, Oeganda! Ik vind het wel spannend, maar superleuk. Het lijkt me geweldig om voor die kinderen er te zijn, en zeker ook om ze gewoon praktisch te helpen met bouwen, wassen, koken, lesgeven en wat al niet nog meer! Ik heb ook al een sponsoractie bedacht, namelijk een week lang geen warm water gebruiken omdat water in Oeganda (en eigenlijk veel landen in Afrika) heel schaars is, en zeker warm water! Zo sta ik zelf eens stil bij de luxe die we hier in Nederland hebben.

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 14783

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 31 Juli 2014

Curaçao - Kòrsou

28 Juli 2011 - 04 September 2011

Oeganda, Mukono!

Landen bezocht: