Sponsoractie verloop - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Joke Kemna - WaarBenJij.nu Sponsoractie verloop - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Joke Kemna - WaarBenJij.nu

Sponsoractie verloop

Door: Jokekemna

Blijf op de hoogte en volg Joke

15 Mei 2011 | Nederland, Groningen

Hoe verliep mijn sponsoractie? Ow wat zijn jullie benieuwd he :D
Vlak voordat ik begon was ik druk aan het stressen met mijn scriptie en besloot ik te genieten van mijn laatste bad voor een week. Dit was dinsdagavond. Die ochtend werd ik wakker en ik dacht: ik draai gelijk de verwarming uit! Daarna naar de badkamer, alleen maar met koud water natuurlijk. Het is voor mij best wennen, want ik gebruikte de warmwaterkraan eigenlijk bijna altijd (ook al was het nog niet warm). Er stond nog een mega afwas van de afgelopen week, maar ja… daar kon ik natuurlijk niet aan meehelpen :). Maar goed, na een aantal dagen ging mijn huisgenoot aan de slag, toen heb ik wel meegeholpen met wat afdrogen en wegzetten, maaaaaaaaaar ik heb zelf alle afwas gedaan die ik in die week vuil had gemaakt met koud water!!! Ik heb een paar keren echt een afwas gedaan, 2/3 keer, maar meestal maakte ik het vuil gemaakt servies gelijk weer schoon: “zo goed als nieuw in de kast” haha. Je merkt pas bij het gebruik van koud water hoe goed zeep en afwasmiddel werkt als je olie aan je handen hebt. Daarnaast heb ik goed opgelet op wat ik zou eten. Dus eerst een programmaatje gemaakt, want anders had ik geen idee (ja beetje freaky) maar goed, dat is totaal niet gelukt want woensdag at ik wel vega (ivm bacterieen enzo) en daarna een barbecue gehad :). Ik heb twee keer pizza gegeten (wel zelf gemaakt!) en ook nog een keer een omelet en sla, heeeeeel veeeeel sla. Zoveel verschillende soorten sla heb ik nooit in huis gehad op hetzelfde tijdstip. Uiteindelijk moest ik eraan geloven: douchen. Koud is soms fijn zoals, in ijsblokjes, ijs, frisse wind op een warme dag… maar onder de douche euhm…. nee! Nou ja, dan stel ik me een beetje aan. Behalve dan dat ik een brainfreeze had, en dat ik echt dacht van: hier krijgen mensen echt een hartaanval van, in plaats van dat het goed voor je hart en bloedvaten is. Je ademt erg houterig en wil eigenlijk het liefst er niet onderstaan, maar ja, moet wel. Pas op dat moment dat je eindelijk de shampoo uit je haar hebt, kom je erachter hoe irritant cremespoeling en douchegel is, want… wat je erop smeert… moet er ook weer af…. met koud water…
Uit solidariteit heeft mijn huisgenoot Harry, ook nog een aantal keren koud gedoucht. Er zijn wel een paar voordelen namelijk, je douchet extreem kort (goed voor milieu en bewustwording hoe lang je er normaal onder staat) en je bent wel echt superfit als je eruit komt! Dus wil je wakker worden, neem een koude douche in plaats van koffie!
Maar goed, in totaal heb ik 3x koud gedoucht, meer kon ik niet aan. Ik moest ook nog bezig met mijn scriptie en geen koffie… de enige nacht dat ik erg lang heb doorgewerkt heb ik op energy drink gedaan :). De dagen kwam ik door door mijn koude douches. (Mijn scriptie is trouwens ingeleverd!!!) De dag dat ik weer warm mocht douchen, was ook mijn scriptie af! Het enige wat ik kon bedenken was: weg stress, hallo bad!
In de afgelopen week heb ik het meest de thee gemist. Ik was zelfs zo erg dat ik gewoon dacht: ik ‘zet’ gewoon koude thee. Huppakee, zakje in mijn glas. En maar denken: als het maar lang genoeg staat wordt het vast wel wat. EN DAT DEED HET. Koude thee is erg fijn, zeker toen! Lekker kopje koud theewater doet je geest goed! :).
Al met al heeft het me wel aan het denken gezet. In eerste instantie de weg naar de sponsoractie meer over waarom. Als je bezig bent, dan denk je vooral wat leven we in een luxe wereld. Echt waar, warm water, sowieso water waardoor je weer schoon wordt en het eten. Al de voorgekookte, voorgebakken, verpakking dingen is echt bizar. En je kan volgens mij echt weinig eten als je geen verwarmingselementen hebt (magnetron, oven, gasfornuis) dan wordt het konijnenvoer! En ik moet ook wel eerlijk bekennen dat ik een paar keer per ongeluk de warme kraan opendraaide om die dan DIRECT weer dicht te draaien en te denken, O NEE!!! Het levert dus best wel wat stress op wat dat betreft… Ook vele keren dat ik dacht, heb ik nu de warme of de koude kraan opengedraaid en dat ik toen dacht euhm, maar weer de koude dichtdraaien en dan had ik het gelukkig goed gedaan. Maar mijn automatisme van de warme kraan opendraaien is echt minder! Ik ga nu veel bewuster om met het gebruik van de warme kraan, dat is wel goed. Maar gelukkig niet meer zo bekrompen als tijdens die week.
Ik wil jullie enorm bedanken voor steun, en ook grapjes en sponsoring. Als jullie nog willen sponsoren dan kan dat. Als ik over het bedrag heen ga dan gaat de rest volledig naar het project waar ik heenga. Dat garandeert de organisatie ook. Je kunt mij sponsoren door geld over te maken naar: 3767.86.027 tnv J.C. Kemna, Groningen o.v.v. Sponsorgeld Oeganda.
Ik moet zeggen, ik durf nu wel een koude douche te nemen, wat ik eerst niet in mijn hoofd zou hebben gehaald. Ik heb zelfs nog wel daarna een paar keer mijn hoofd onder de koude kraan gehad of koud(er dan…) gedoucht. Ik ga dus tevens bewuster om met het gebruik van de warme kraan. En waardeer thee een stuk meer!

  • 15 Mei 2011 - 07:22

    Joke Kemna:

    Sorry jongens dat het zo lang duurde, mijn scriptie afrondingen e.d. kwamen even tussendoor... maar hier issie dan!

  • 15 Mei 2011 - 08:15

    Johan:

    Hoi Jo,

    Erg jolijt geschreven :) En vooral ook erg eerlijk hehe

  • 15 Mei 2011 - 08:24

    Gerrit :

    Hee, dat werd tijd; maar wel leuk om je zo te horen vertellen.

    Als je in Oeganda bent, kun je dan geld opnemen van je bankrekening, met een pinpas, of moet je al je geld cash meenemen?

  • 15 Mei 2011 - 09:35

    Gerwin:

    Goed verhaal! En ik begrijp dat je theezakjes meeneemt naar Oeganda? Het verkwikt de geest namelijk.
    Maar je hebt dus geen koude koffie geprobeerd? ;-)
    En ook heel goed om te lezen dat je scriptie af is. Denk je dat de week geen warm water geholpen heeft bij de kwaliteit?
    @Eelco, als ik naar mijn werk fiets heb ik dus voldoende energie opgewekt om mijn thee te laten koken? 11 x 5 min namelijk. Dat is wel handig als ik aankom, moet ik wel een technische oplossing hebben die dat realiseerd....

  • 15 Mei 2011 - 10:32

    Kitty:

    Ha die Joke,

    Wat een innemend verhaal, echt erg leuk !!

    Stond deze week zelf nog half onder een koude douche (vervanging ketel daarom) maaar ik vang ook altijd het eerste koude douchwater op. Dat is voor de WC goed te gebruiken.

    Wij wensen je allemaal een goede voorbereiding op de reis... !

    XXX Kitty

  • 15 Mei 2011 - 10:53

    Maaike:

    Grappig verhaal Joke :-) Goed dat je het wel hebt volgehouden de volle week! Nu op naar Oeganda!

  • 15 Mei 2011 - 15:02

    Sigrid:

    Hoi Joke, leuk dat je iedereen zo op de hoogte houdt. Koud douchen is idd niet fijn. Ik kan het weten, hier in mijn huis in Peru hebben ze niet eens warm water. En ook geen wasmachine. Dus alles moet koud. Kan niet wachten tot ik weer een warme douche kan nemen. Tot snel!

  • 15 Mei 2011 - 19:57

    Karin:

    Gaaf, een hele ervaring!
    Met een mooie uitkomst/bewustwording.

    x

  • 16 Mei 2011 - 15:01

    Danielle:

    Hey Joke,

    Nou, ik wil mijn sponsorgeld terug! Je hebt wel een beetje gesmokkeld hoor, ik ben erg kritisch. :-P Haha, nee hoor dat smokkelen zij je vergeven. Ik vind dat je het erg goed hebt gedaan en ondertussen ook nog (tussen alle oncomfortabeligheden, bij dezen een nieuw woord ;)) je scriptie afgemaakt! R-E-S-P-E-C-T! Ik doe het je niet na. Gefeliciteerd!

    En als dat project in Oeganda niks wordt kan je altijd nog blogs gaan schrijven en daar geld mee verdienen, want je hebt het erg leuk geschreven! :-) Misschien tot bij de volgende club, zou het leuk vinden om je nog even te zien voordat je weggaat.

    Liefs,

    Daan.

  • 16 Mei 2011 - 18:10

    Carin:

    He lieve Joke.
    Super! Wat goed van je.....
    Hmmm lekker fris wakker worden, ik wacht nog even tot het wat warmer is.

  • 16 Mei 2011 - 21:42

    Joke:

    Erg leuk hoor om jullie reacties te lezen!
    Dat kopje thee begin ik steeds meer te waarderen en hoogstwaarschijnlijk gaat mijn verzameling theezakjes mee, ook al zet ik het met koud water! Ik hoop dat jullie het ook nog eens zullen ervaren wat voor een belevenis een koude douche is! Wel een waarschuwing vooraf: schrik niet :D

  • 17 Mei 2011 - 20:58

    Harry:

    Joke heeft haar best gedaan. Dat was te merken. :) Zo fanatiek iemand zien genieten van een koud kopje thee was een lichtpuntje in mijn dag. En ik haar niet horen gillen toen ze onder de koude douche stond. haha Respect.

  • 19 Juli 2011 - 15:12

    Hans En Denise:

    Geweldig dat je de Heer wilt dienen door naar dit project te gaan! We zullen er in de gemeente in Tiel ook voor bidden. Een gezegende reis en tot je volgende reisverslag! Groeten van Hans en Denise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joke

Curaçao - 6 februari zit ik op het mooie eiland in de Cariben: Curaçao. Hier ga ik stage lopen, mijn laatste stage, in het ziekenhuis, Sint Elisabeth Hospitaal. Om jullie op de hoogte te houden, een blog! Mukono - 28 juli is het zover, dan vertrek ik naar Mukono, Oeganda! Ik vind het wel spannend, maar superleuk. Het lijkt me geweldig om voor die kinderen er te zijn, en zeker ook om ze gewoon praktisch te helpen met bouwen, wassen, koken, lesgeven en wat al niet nog meer! Ik heb ook al een sponsoractie bedacht, namelijk een week lang geen warm water gebruiken omdat water in Oeganda (en eigenlijk veel landen in Afrika) heel schaars is, en zeker warm water! Zo sta ik zelf eens stil bij de luxe die we hier in Nederland hebben.

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 14760

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 31 Juli 2014

Curaçao - Kòrsou

28 Juli 2011 - 04 September 2011

Oeganda, Mukono!

Landen bezocht: